2018. szeptember 28.-án a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai kara is csatlakozott a Kutatók éjszakája rendezvény programjaihoz.
Karunkon négy különböző tudományos ismeretterjesztő programot tartottunk gyerekek és felnőttek számára, amelyekkel igyekeztünk az ITK-n oktatott területeket bemutatni.
Mentsük meg a világot mikrofluidikával! – Fabinyi Bianka
A foglalkozás során a diákok megismerkedtek az áramlástan alapjaival és betekintést kaptak a mikrofluidikai eszközök működésébe, alkalmazásába és készítésébe.
A kísérlettel illusztrált bevezető előadás során a résztvevők megismerkedhettek a mikrofluidika alapjaival. Ezt gyakorlati feladat követte: saját készítésű eszközzel kellett a résztvevőknek egy, a számukra ismeretlen oldatot savas pH-ra és keményítőre tesztelniük. A program során lehetőség volt lézervágóval előre elkészített eszközök használatára is.
Az interaktív foglalkozás mind a gyerekeknek, mind pedig az őket kísérő felnőtteknek tetszettek.
Torpedó a tojástengeren – Gaizer Tünde
A foglalkozás keretében a fehérjék kimutatására használt Biuret-reakciót alkalmazva kerestünk tojásfehérje hajókat a tengeren, az ismert torpedo játék szabályainak megfelelően.
A különböző korosztályhoz tartozó résztvevőket 2, egymással versenyző csoportba osztottuk. A foglalkozás elején egy rövid bevezetőben megismerkedhettek a résztvevők a kimutatás alapjául szolgáló színreakciót adó Biuret-próbával , illetve az elnyelés alapú fehérjekimutatással, valamint bemutattuk az eszközök használatát. Ezután elkészítették a csapatok a hajók elrejtésének tervét, majd kezdődhetett a pipettázás. Itt teljes csapatmunka bontakozott ki, egymást segítve méregették be a csapattagok a fehérjeoldatot és vizet a megfelelő helyekre. Ezután lemezolvasóval leellenőriztük a bemérés sikerességét. Gratulálunk a résztvevőknek!
Ezután a meghatározott fix lépéssel(réz-szulfát hozzáadásával) kellett minél több hajót megtalálni a másik csapat lemezén. Ez volt talán a foglalkozás legizgalmasabb pillanata, amikor a két csapat próbálta a legjobb stratégiával felkutatni az elrejtett hajókat.
A foglalkozás végig nagyon jó hangulatban telt, a felnőttek és gyerekek egyforma lelkesedéssel rejtegették, és keresték a hajókat.
Modulvilág - Bevezetés a mikrokontrollerek világába – Lukács Bence
Ezen a foglalkozáson a résztvevők a manapság mindenhol megtalálható mikrokontrollerekkel, azon belül is az Arduino fejlesztőeszközzel és a hozzátartozó programozói környezettel ismerkedhettek meg.. A foglalkozás egy rövid interaktív előadással indult, amelyben bemutatásra került az Arduino panel illetve a foglalkozáshoz szükséges többi elektromos eszköz.
A résztvevőkkel először egy előre elkészített „Blink” demo fájlt töltöttünk fel az Arduino panelekre ezen keresztül bemutatva, hogy épül fel egy egyszerű programkód, illetve hogyan kell azt az adott mikrokontrollerre feltölteni. Ezután az erre az alkalomra összeállított összetett feladatra került sor, amihez a szükséges programot készen kapták, de a kontrollert nekik kellett felprogramozni, és a működéshez szükséges elektromos kapcsolást létrehozni a kiosztott feladatlap alapján.
A visszajelzések alapján úgy tűnt, mindenki jól érezte magát!
Építs hidraulikus robotkart! – Naszlady Márton
A foglalkozás keretében a résztvevők tapasztalatot szereztek a rögzített talppontú, 2-3-4 szabadsági fokú robotkarokról; megértették azok működési elvét, működtetésének kihívásait. A résztvevő megismerkedtek különféle hajtásokkal, (vonóvezetékes, szervós, léptetőmotoros, pneumatikus, hidraulikus), majd ez utóbbi elv felhasználásával megépítettek egy robotkart, amit a foglalkozás végén el is vihettek. A kar megépítése kapcsán szó esett a vezérlési feladatok nehézségeiről (direkt és inverz kinematika, ütközések), a megfogások problémáiról (merev, rugalmas megfogás, megfogótípusok), és számos olyan kérdésről is, mint pl. a robot teherbírása, kollaboratív robotika.
Maga a tematika és a megvalósítás is olyan vonzónak bizonyult, hogy a meghirdetett létszámnál sokkal többen gyűltünk össze!